fredag den 16. maj 2008

Brætspillet Master of Music

Min kæreste havde for en gang skyld investeret i et brætspil. Nemlig "Master of Music" der blev udgivet af Egmont. Det er et spil der generelt kan købes for få penge . Det udviklede sig til en temmelig (omend ufrivilligt) sjov oplevelse. Fordi, hvis man ikke ved alt for meget om musik, og det gælder både indenfor det sidste årti og godt 50 år tilbage, er dette spil meget svært. Det er uhyggeligt få af de 2500 spørgsmål der indeholder svar-muligheder. Og når man ikke har noget at vælge imellem (og er på HELT bar bund) kunne det blive en anstrengende oplevelse. Men da det nu kun var min kæreste og jeg, der spillede, udviklede det sig hurtigt til en slags gæt-og-grimasser, hvor vi begge gjorde hvad vi kunne for at den anden havde en chance for at svare, og det lykkedes os da også at komme igennem spillet ... jeg håber vi snart skal spille noget jeg kan vinde i... ;-)

Der findes dog andre "Master of..."-spil som jeg tror jeg ville være bedre til!

onsdag den 14. maj 2008

Brætspil varianter af RISK

Listen over varianter er opstillet kronologisk og ikke efter deres kvalitet. Smag er individuel og selvom jeg ikke holder min mening tilbage, kan du jo godt have en anden.

Det originale RISK er en tidsløs klassiker som man, efter behov kan krydre lidt på mange måder. Men i sin rene form er det særdeles underholdende med familiens ældste børn (helst omkring 8-10 år)
Castle RISK var en variant fra 1986 der udelukkende fokuserede på Europa. Spillet giver spillerne nogle flere muligheder, og er god, hvis man kender spillet godt, og ønsker at gå videre med det.

Risk: Édition Napoléon fra 1999, tilføjede generaler, fort og marine-enheder til spillet.

RISK 2210 A.D fra 2001 var en futuristisk version af spillet. Spillet havde måne- og vandterritorier, og kommandør-enheder, der gav en bonus til den hær de stod sammen med. Der findes desuden et utal af special-udvidelser til denne version.
Ringenes Herre RISK fra 2002 var sådan set det almindelige Risk med træk fra 2210 A.D. og med et kort der forestillede Middle Earth fra Tolkiens bøger. Der kom ligeledes et par udvidelser til denne variant det følgende år.
RISK Godstorm fra 2004 var en variant med forskellige gamle civilisationer såsom de gamle grækere, Keltere, Babylonere, Ægyptere og de Nordiske Folk.
Risk: Star Wars: Clone Wars Edition der udkom i 2005, behandlede tiden under Klon-krigene i Star Wars-universet, og gjorde en i stand til at spille enten som Separatisterne eller Republikken. Her får man valget om man vil spille efter de originale RISK regler eller med nogen der er specielt designet til dette spil. Vi valgte det sidste, og jeg blev udraderet i løbet af 3 ture sidst vi spillede. :-(
Risk: Star Wars Original Trilogy Edition fra 2006 er lidt speciel i forhold til mange af de andre versioner, idet de tre sider, som spillerne kan vælge (Galactic Empire, Rebel Alliance, og Hutts) hver har forskellige mål for at vinde spillet.
Risk Junior: Narnia også fra 2006 er en meget forenklet udgave af Ringenes Herre RISK, med temaet fra C. S. Lewis bøger, og med billeder fra filmatiseringen af Løven, Heksen og Garderobeskabet, der udkom året forinden. Spillet tager "junior"-delen af sit navn alvorligt, og det kan kun anbefales til de yngre spillere (8-9 år) som introduktion til RISK.
Risk: The Transformers Edition Kom så her sidste år (2007), og er naturligvis baseret på filmen. Man kan vælge at spille som Autobot eller Decepticon på et Cybertron-inspireret kort. Spillet har generelt ikke fået gode anmeldelser.

I år kommer så RISK: Black Ops og Parker Brithers der udgiver det satser på en gennemgående revidering af de originale regler. Der er ikke mange der ejer dette spil endnu, og der er gået rygter om, at der kun bliver trykt 1000 kopier af spillet. Men lad os nu se.

tirsdag den 13. maj 2008

RISK er ikke hvad det har været...

Forleden dag havde min kæreste og jeg trukket vores gamle spil RISK frem af gemmerne. Vi plejer at spille "Domination", hvor man først vinder, hvis det lykkes én at tage alle lande på kortet. Men denne gang havde jeg fået lyst til at spille med missions-kortene. Jeg tænkte at det ville give spillet en ekstra dimension (hvorfor var de ellers med i spillet?), og det kan man vist roligt sige at de gjorde...

Jeg nåede aldrig at få min tur.

Hun havde trukket missionen, hvor hun vandt ved at have 24 lande i besiddelse, og eftersom jeg havde placeret hovedparten af mine hære på den anden side af brættet, hvade hun hurtigt klaret den sag.

Nu skal det siges, at selvom jeg spiller for at vinde, har jeg normalt ikke noget mod at tabe. Men på denne måde, var det en bitter pille at sluge. Men det fik mig efterfølgende til at tænke på selve spillet, og hvad det egentligt var blevet til idag. Der er jo mange måder at spille RISk på.
Der er gennem tiden kommet ganske mange varianter af dette klassiske spil, og de fortjener deres eget indlæg, som I kan se herover: